"You don't make Lemonade. You use the seeds to plant a whole orchard"

Jun 21, 2011

nape la i ni...

Hari ni kat office, i buat error lagi. I salah plotting satu inx yang sepatutnya adalah payment tapi i plot as a transfer.. Bebal kan!!? And nasib baik verifier perasan. Tapi the problem is payment tu dah lepas waktu cut off. I punya takut tak tahu lah nak kata apa. Tapi nasib baik settle.. Tapi tu bukan masalahnya.. Hakikatnya i tetap buat salah.....manager i tengok i pon macam nak cincang2 je.

Bila i renung kan kembali, kenapa i kerap sangat buat salah dalam kerja.. Satu persatu jawapan menerjah dalam pale otak i. adakah sebab:-

1. Kelalaian i dalam menunaikan kewajipan sebagai umat islam. sembahyang kadang2 entah kemana.. macam mana Allah nak bantu kalau kita sendiri selalu alpa dengan tanggungjawab kita terhadap Dia.
2. Tingkah laku dan tutur kata bila bercakap dengan mak dan abah. i selalu berkasar bila cakap ngan abah.. bagi kita tu mungkin perkara biase tapi hati dia mungkin terguris tapi how should we know?.. kalau kita pon tak reti nak treat ibu bapa sendiri dengan baik, how do we expect other people pon nak treat kite baik...
3. Kepurapuraan.. Luaran i nampak seperti pompuan yang baik dan ikhlas tapi dalam hati busuk nak mati. kadang2 la, bila kita tak rapat and tak berapa suke dengan seseorang.. nauzubillah
4. Balasan dari dosa silam.. Masya allah tak dapat nak gambarkan macam mana banyak nya dosa.. zaman bercinta dulu.. tak campur lagi sekarang.. dan i pon tak pernah menyesali ape yang i buat dulu.. T__T Allah akan beri pembalasan diatas apa jua jenis kesalah yang kita dah buat di muka bumi ni. takkan ada satu pon yang tidak dihitung. kalau tak di dunia mungkin diakhirat kelak. dan ini mungkin salah satu daripadanya. Ya Allah.. ampun kanlah dosaku..

5. sebab sikap diri sendiri yang selalu cuai dan tidak berhati2. T___T.. ni mungkin salah satu faktor terbesar dan hanya diri kita sendiri yang mampu menolong diri kita sendiri.. mampu kah aku?

memang i ade fikir nak berhenti kerja.. tapi kalau i diri kerja baru sekalipon tapi i tak pernah belajar nak majukan diri sendiri pon tak guna jugak.. bukan i tak cuba tapi cume tak berjaya. ataupon mungkin cara yang salah.. haiiishh..


----------
Sent via Nokia Email

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...