"You don't make Lemonade. You use the seeds to plant a whole orchard"

Feb 8, 2015

Sampai masa dah...

February has beginnn.. Tak tahulah nak happy ke tak.. haha.. cepat sangat masa berjalan sampai aku rasa takuittt pulak.. Tetiba rasa nak nangis.. Psiko! Haha.. Krisis pertengahan umur mungkin.. :P

Umur makin meningkat.. so sedikit demi sedikit keinsafan tu datang.. Tiba2 je aku rasa nak mendalami Quran pulak. Haha..  Mendalami la sangat kan.. Padahal memang dah tak berapa nak reti nak baca Quran ponn. To be honest, sejak aku tamat sekolah rendah, lebih 10 tahun yang lepas.. aku memang dah jarang sangat baca Quran. Especially after khatam Quran darjah 4 kot. Sekali tu jelah khatam pon. Masa tu hukum tajweed dalam tangan jer lah i tell u.. Haha.. Eh ter riak pulak.. huk huk.

But now, memang dah lupa banyak.. Senang citer, totally lost.. Takat reti baca baris jerlah.. Sedihhh..! Tak leh jadi ni, I must do something!!. So started on last 2 weeks, aku download apps Quran and Tajweed kat Playstore. Every night before sleep, aku akan baca surah randomly. Kebanyakkannya surah pendek2 lah tapi bukan surah lazim. Alhamdulillah, after 2 weeks ni, aku dah mula kenal hukum Tajweed kembali and bacaan pun dah makin lancar.

Mungkin ada yang pelik kenapa nak susah2 nak belajar sendiri, lebih baik kalau masuk terus kan. Insya Allah.. will do, tapi bukan sekarang =). 

Aku rasa ramai kot yang senasib macam aku, which teringin nak baca Quran tapi kecewa bila baca tak lancar and rasa lost. Frustrated kan. Bila buka buku Tajweed rasa fed up sebab banyak tak faham and kelupaan. Mungkin korang boleh try cara aku mula belajar balik. 

Sekarangkan dah moden, jadi kita gunakanlah teknologi yang ada ni sebaiknya. Aku download a few apps Quran yang free kat playstore so aku bandingkan mana yang terbaik. So i found out nilah apps yang paling aku suka sekali. Ada terjemahan dalam bahasa melayu. Tapi, apa2 apps pon tak apa asalkan ada mp3 and lagi satu apps tu boleh repeat bacaan by ayat.



Ekceli, ada apps yang lagi power which diorang highlite kan hukum tajweed walaupon tak perfect tapi okey lah. Cuma problem dia satu jerrr dia punya terjemahan dalam bahasa inggeris lah pulak uolls. Iolls kan kampung girl eh woman so tak pahamlah citer dier. Tapi kalau korang tak kisah, tak ada terjemahan pon tak apa. Can go with this appslah, no problem. Satu lagi tu pulak memang perfect, silap ada hightlite kalerful lagi tapi tak ada suara bacaan Quran pulak.. kena beli yang full version pulak. So lagi2 lah tak boleh. Bacaan suara tu yang kita nak. Bukan kedekut nak beli tapi aku manalah ada kredit card kan. Kalau ada credit card memang da lama aku zasss.

Okey, apa yang aku buat? Aku akan choose satu surah yang pendek2 randomly, lepas tu aku download lah bacaan or mp3. Kalau free punya apps, cuma ada satu choice jer ustaz. Kalau bayar, korang boleh lah choose nak bacaan dari siapa. Bila dah siap download, aku tak terus dengar ye, tapi aku try baca sendiri dulu. Memang merangkak-rangkak lah citer dier. Tapi aku sabar... Tabahkan hati.. Aku cuba baca dan baca and cuba kenal pasti mana part2 yang aku tak sure nak baca macam mana. And aku cuba jugak kenal pasti apa hukum Tajweed die. Kalau boleh baca dua tiga kali dulu. Lepastu barulah aku dengar bacaan dari ustaz. Masa dengar tulah korang kena belajar mana part2 yang kena panjang sampai 6 harkat. Mana nak berenti. Sikit2 kenal pasti hukum tajweed. Cer tengok nun mati, mim mati. Mana yang kena dengung. Mana yang tak boleh. Kalau boleh dengar lagi dua tiga kali baru lah afdhal kan. Gitu. Bila dah konfiden, korang pon bacalah same2 ngan ustaz tu. Ulang sampai lancar. Selagi tak lancar jangan move to other surah. Ceh. Tapi aku move jer sebab boring baca surah same kan. Hihi. Jangan ikut ye.

That's why I said, start dengan surah2 pendek dulu so that bile korang nak ulang2 baca tu tak adalah cepat bosan dan give up easily.

Okey, untuk hukum Tajweed pulak, aku guna apps ni:


Ekceli, tak kisah lah apps ape pon same jer, cuma aku suka yang ini sebab simple. Kalau tajweed tak apa cakap ompotih sebab paham. Hehe. Okey, masa baca tadi, korang jangan lupa kenal pasti, mana yang ustaz tu dengung, mana yang kena baca panjang, carik lah nun mati, mim mati, ada dengung ke tak.. Cuba hafal hukum tajweed tu. Ekceli semua benda tu korang dah tau dah kan cuma hilang ingatan sikit jerr. Hehe. Ni just nak recall balik kate orang.

So, tu jer kot. Maaf lah, aku ni tak pandai sangat nak explain, harap korang paham lah. Sekarangkan dunia dah nak akhir zaman. Mati pon dah makin dekat. Malu rasanya nak mengadap Yang Maha Esa dalam keadaan jahil. Insya Allah, dengan niat yang baik, semoga Allah permudah kan. Ameen.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...