"You don't make Lemonade. You use the seeds to plant a whole orchard"

May 8, 2014

Cinnamon untuk Jerawat

Sejak dua menjak ni jerawat kat muka aku ni makin meriah aku nengok. Macam ada pesta pulak. Pesta Jerawat kot namanya. Masalah, kalau jerawat tu yang jenis kecil dan tak jelas sangat, okey fine, aku boleh terima lagi. Ni kalau dah sebesar muka, subur bagai dibaja pula tu, siapa tak hangin hoi. Tu satu hal.. dah lah sakit gilerr. Fed up lah!.. Aku ni dah tua bangka dah pon bukannya remaja lagi nak tumbuh jerawat bagai.

Dah la jerawat tu tumbuh kat tempat2 yang aku tak suka contohnya dekat antara mata dan kening, kat bawah hidung dan kat bawah mulut. Hazabbb sakitnya. Lepas tu parut yang aku tak tahan tu.

Disebab aku ni memang hantu google, so aku pun apa lagi kan mengoogle la petua2 untuk menghilang kan parut2 jerawat dengan efektif. Sebab aku memang dah tak boleh blah dah, sampai kan nak nengok muka sendiri kat cermin pon dah menyampah apa crita?? Rasa fobia nak tengok cermin.

Petua yang paling banyak aku tengok orang share kat blog adalah kulit kayu manis or bahasa omputih nye cinnamon, di mana kita perlu tumbuk cinnamon tu sampai hancur and tepek kat muka for about 15 to 30 minit gitu.. and cuci. Ala2 pakai bedak sejuk la senang cite.

Aku ni kan jenis cheapskate punya olang, jadi agak excited jugak lah nak cuba. Mana lah tau menjadi kan. Terus Fazura muka iolls.. trololol.. dah lah murah gilerrr... suke.suke.

So kelmarin bermula lah operasi menumbuk segala. Aku guna cinnamon brand Ros beli kat Giant je. Cari jugak yang serbuk tapi tak jumpa pulak. Ke memang tak de eh? Jadi beli aje lah yang biasa tu. Pandai2lah tumbuk sendiri.



At first aku ingat nak tumbuk pakai lesung aje. Tapi dua kali tumbuk aku da rasa macam agak imposible je aku nak menumbuk pakai lesung sampai hancur. Keras kot. Dah lah cinamon tu dok terbang sana sini. Kang ape je yang tinggal dalam lesung tu. Nak amik yang jatuh kat lantai takut kotor.



Jadi moh la kita guna cara yang lebih moden ye. Tak payah nak gigih sangat. Bukan zaman jepon pon nk guna lesung segala. o>_<o~




Ok ni lah hasil titik peluh ku.. tak lah hancur mana pon tapi boleh lahhh..



Settle je, aku terus rasmi kan cinnamon ke muka aku.. tapiii, aku tak la kalau korang tau ke tak kan.. seriusly pedih gila muka aku masa pakai. Hamagaddd.. apahal pedih sangat. Terkinja2 aku menahan pedih yang maha hebat. Bukan nak over cerita tapi benar2 kejadian. Memang kaw kaw lah dia punya pedih tu sampai terkeluar air mata jantan ku ~T_T~. 

Masuk hari ni da 2 kali aku pakai, 2 kali jugak lah aku menangis. Tsk.

Tapi tu lah, masalahnya,hari ahad aritu aku bantai kerang banyak gila. So kulit aku macam alergic sket. Plus aku pi tepek cinnanon yang panas tu kat muka trus merah2 dah muka. Tapi tak teruk sangat lah. Opismate siap cakap aku pakai makeup segala sebab kulit nampak glowing gitu.. bahahaa.. kembang aku sekejap. Tapi kalau sakit, buat hape kan. Aku tak salah kan cinnamon, aku salah kan kerang. Tsk.

May b kena stop dulu lah and bila kulit da okey sikit boleh  continue balik. Sebab aku rasa kalau istiqamah mungkin berkesan. Lagi pon petua ni aku tak perlu risau tentang bahan kimia segala yang nak di tempek ke muka. Haruslah chemical free kan. Mungkin nak campur madu sket lagi berkesan. Gonna tryyy it.

Ni gambar aku semalam after 2nd time pakai. Teruk kan? Tsk.


Yang pink2 tu bukan sebab pipi aku memang semulajadi pinkish tapi tu lah alergic yang kena. Bila pakai lipstick pink, sedondon pulak rasa. LOL.

Sekarang memang tak nampak apa lagi. Aku akan review balik after few weeks k.

Toodles













posted from Bloggeroid

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...