"You don't make Lemonade. You use the seeds to plant a whole orchard"

Mar 20, 2012

abah dan komputer baru beliau


tajuk entri nak macam tajuk karangan sekolah rendah je kan. tu pasal lah orang susah nak lekat kat belog aku ni.. muahaha.

hari ahad yang lepas (on my birthday, nak sebut jugak hihi) aku teman bapak aku beli komputer baru. eh apa barang beli komputer, laptop beb. canggih an bapak aku. beli laptop hat yang kecik tu kot. memang taste tinggi bapak aku ni. senang kata nya nak bawak pi sekolah (bapak aku ustaz, harap maklum). biar ustaz2 ternganga tengok laptop baru dia. bukan aku memandai cakap, bapak aku sendiri cakap. agagaga~ gila keji perangai anak, bocor rahsia bapak sendiri ahahaha.

cuma yang tak bestnya masa aku pi beli kat kedai tu, aku rasa macam nak pelangkung je jurujual tu. bapak aku ni memang suka beli barang pakai kad kredit. senang katanya. tak payah keluar cash banyak2 kan. bahaya. so nak beli laptop ni pon memang nak bayar pakai kad kredit lah. so after dah puas hati and dah settle sume urusan, so bapak aku pon nak bayar lah harga laptop tu. si jurujual ni awal2 lagi dia dah mengeluh sebab bapak aku nak bayar pakai kad kredit. dah garu2 kepala. at first dia cakap kalau pakai kad kredit kene cas 3%. so bapak aku cakap lah xde hal. biase lah tu kalau pakai kredit kad ade cas, & 3% tu consider reasonable lah.

okey kad pertama try memang tak boleh coz diorang tak accept American Express. oh fine. bapak aku bagi kad die yang kedua. try punya try decline. aku dah cuak. even aku tahu bapak aku bukan lah jenis boros tapi jadi macam ni cuak jugak lah kan. aku takut bapak aku tak perasan yang kad dia overlimit ke ape ke.. manalah tahu. bapak aku bagi kad kedua pulak. still decline. bapak aku dah hanginnn. aku pulak dah cuak. lama kot sesi try menery tu berlangsung. yalah.. bapak aku ofkoslah tak puas hatikan. kalau aku jadi bapak aku pon tak puas hati gak.

tapi masa tu aku dah terdetik, mesti mesin kad kredit tu rosak and jurujual tu sure dah tahu yang mesin tu rosak awal2 lagi. sebab aku teringat reaksi dia bile dia tahu bapak aku nak pakai kredit kad je trus dia garu2 kepala. sebab dia tahu sure decline punya. and second thing patut lah dia concern sangat pasal cas 3% tu. konon nak tunjuk baik lah kan. padahal dia dah tahu yang mesin dia rosak. so dengan harapan kalau dia bagitahu bapak aku pasal cas tu mungkin bapak aku akan cancel bayar pakai kad kredit. hangguk hang lah!

so nak taknak bapak aku terpaksa gak bayar pakai cash. tapi dalam hati aku sakit gaklah hati. bapak aku dah tanye awal2 dah kat orang tu boleh bayar pakai kad kredit tak and then mamat tu cakap boleh. bila dia buat macam ni, tak banyak, sikit pon memalukan jugak bapak aku. like macam bapak aku ni overconsume dia punya kad pulak. and another thing, cuba kalau bapak aku tak cash masa tu macam mana? mana nak menggagau cari duit kan? cuba pikiaq sikit.

lagi satu buat aku marah. aku panggil dia abang dia panggil aku kakak. siyot je. macam lah kau muda sangat. agagaga~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...