"You don't make Lemonade. You use the seeds to plant a whole orchard"

Mar 13, 2012

Interview yang sengal dan Pengajaran disebaliknya

ingat lagi aku dapat call for interview untuk Personal Loan Advisor selasa lepas?. yeahhh. aku nak ucap tahniah pada sendiri diatas kesengalan aku pergi interview itu. haha.tulah satu2 nya interview yang paling blur yang aku pernah aku pergi. bukan interviewer to yang blur tapi aku sendiri ni ha. maybe sebab aku tak minat langsung kot pasal sales so terpancar kat muka aku. haha. dengan tak readynyer. ohmygosh.. very the very the sengal ohkey!

yang paling best uolls nak tahu tak? aku interview tak sampai 15 minit pon tapi apply cuti satu hari. rugi cuti mak satu hari noks.. dahtu sempat pulak shopping kasut sepasang.. muahaha dah lah rugi masa plus rugi duit pulak lagi. senang citer, 2x rugilah aku hari ni. aigoo.

whatever it is, sebenarnya beberapa perkara yang aku belajar dalam interview aku kali ni. perkara itu adalah menghargai kerja aku sekarang ni. i still remember when the interviewer ask me 1 easy question; "Do you think you can do sales?" senang tak soalan tu? very the senang kan? but surprisingly, i dun manage to answer that question. whoa. aku tak confident langsung. bila interviewer tu cakap pasal target, apa yang sampai kat benak aku masa tu adalah, what the hell am i doing here???.haha. siriusly aku memang tak boleh buat. so i memang respek for those yang kerja dalam bidang sales. tabik springg!! =.=



sejenak aku terpikir, SubhanaAllah, sebenarnya kerja yang aku buat sekarang adalah kerja yang paling sesuai dan terbaik untuk aku. God, it soooo damn true. sebenarnya Allah dah aturkan yang terbaik untuk aku selama ni. atleast even aku kerja malam, i dun have to travel. i dun go meeting clients so and so. i just sit and do my work for all 7.2 hours. isn't that all what i want? kalu nak communicate pon just tru phone. tak jumpa muka pon.



so kengkawan ku sekalian bersyukurlah dengan apa yang kita ada sekarang. walau macam mana pon aku akan teruskan pencarian aku sampai aku jumpa kerja yang sesuai dengan aku. tapi aku akan pastikan itu kerja yang betul2 sesuai dan aku boleh buat. i won't rather membodoh kan diri sendiri pergi interview yang tak related dengan skill aku macam hari ni. not at all. bukan sahaja buang masa aku malah masa interviewer tu sendiri. kan?

tata=)


2 comments:

SyuraLatif said...

baik

[m]i[s]$[y] said...

hihi..same la kite kak cura.. time intrviewer tnye "can u achieve the target?" teruss rase cam.. ERkk..aku wat ape kat cni? Hahahha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...